Video: Hufters rijden gewoon langs ambulance op A15 alsof er niks aan de hand is

thumb vk autos razen voorbij ambulancepersoneel op snelweg

Volg ons op Google

Ontvang onze nieuwste verhalen in je Google-feed

Toevoegen als voorkeursbron op Google

Je zou denken dat een rood kruis boven de snelweg en een ambulance dwars op de weg wel genoeg signaal zijn om even je voet van het gas te halen. Maar nee hoor, op de A15 bij het Vaanplein ging dat gewoon compleet mis. De beelden die Rijkswaterstaat deelde spreken boekdelen: tientallen automobilisten en vrachtwagens die het allemaal niks interesseert. Gewoon stug doorrijden. Alsof het rood kruis er voor de sier hangt.

Ambulancepersoneel moet verkeer regelen

Het was afgelopen weekend weer ouderwets bizar op de Nederlandse snelweg. Twee vrachtwagens klapten op elkaar, hulpdiensten kwamen ter plaatse, en wat gebeurt er? Juist: ambulancepersoneel moest eerst het verkeer in goede banen leiden voordat ze überhaupt medische hulp konden verlenen. Want mensen reden massaal door, negeerden rode kruisen en gingen zelfs om de ambulance heen om toch die afrit te pakken. Je verzint het niet.

Beelden gaan viraal (en terecht)

De video die Rijkswaterstaat op X (voorheen Twitter) gooide, gaat nu viraal. En dat mag ook wel, want dit gedrag slaat werkelijk alles. Je ziet auto’s die om de ambulance heen slingeren, vrachtwagens die gewoon hun eigen plan trekken, en mensen die blijkbaar denken: "Ach, dat rode kruis is vast niet voor mij."

En het mooiste (lees: trieste) van alles? Er zijn zelfs mensen die de schuld bij het ambulancepersoneel leggen. “Die ambu midden op de weg is de grootste clusterfuck,” klaagt een toetsenbordridder. Tja. Prioriteiten.

Feiten op een rij

  • In 2024 zijn al drie keer zoveel weginspecteurs aangereden als in 2023.
  • Bijna 8300 boetes voor negeren rood kruis in één jaar.
  • Rijkswaterstaat is er klaar mee en wij ook.

Onder het mom van ‘Niet voor NiX’ probeert Rijkswaterstaat nog uit te leggen waarom die rode kruisen nou eigenlijk zo belangrijk zijn. Maar je kunt het blijven herhalen, als niemand meer z’n rijbewijs haalt met gezond verstand, blijft het dweilen met de kraan open.

Check de beelden

Benieuwd hoe het eruitziet als je als hulpverlener levens probeert te redden en mensen gewoon toeterend langs je heen rijden? Check de video hier en huil even stilletjes mee om de staat van Nederland anno 2025.

Lees meer over:

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Net binnen

Gewoon een verzameling hilarische foto's #2237

Gefeliciteerd, je hebt woensdag overleefd. Dat betekent dat het zwaarste deel van de werkweek er zo'n beetje op zit en je lan...

Terwijl Gordon vertrok, ging het feestje gewoon door op Kamping Kitsch Club Holland

Afgelopen zaterdag streek Kamping Kitsch Club Holland weer neer in Helmond. Het festival omschrijft zichzelf al jaren als het...

Mexicaanse amateurstuntman heeft zichzelf even op stand-by gezet tijdens WK 2026-viering

Mexicanen mogen graag een feestje vieren. Daar is hun muziek naar, hun voorliefde voor cervezas en het feit dat ze van alles...

Japanse keizer Naruhito op bezoek in Nederland: enorme colonne auto's trekt aandacht

De Japanse keizer Naruhito is deze week samen met zijn vrouw, keizerin Masako, op staatsbezoek in Nederland. Het bezoek duurt...

Nederlandse urbex-koning Bob Thissen stuit op ondergrondse militaire tijdcapsule vol raketten en legervoertuigen

Bob Thissen heeft weer een locatie gevonden waar de gemiddelde avonturier nog niet eens aan zou denken. De Nederlandse urbex-...

Lees meer