Baas uit Georgia rijdt tegenwoordig rond in Barbie-camper om benzinekosten te drukken

thumb_barbie_camper

Je kent het wel. Kijk je naar de benzineprijzen en denk je: misschien toch maar wat rustiger aan doen met die dikke olieboot op de oprijlaan. Nou, een gast uit de Amerikaanse staat Georgia heeft dat probleem op geheel eigen wijze opgelost. Niet met een elektrische auto, OV-abonnement of een ouderwetse fiets. Nee hoor. Deze man rijdt tegenwoordig rond in een roze Barbie-speelgoedauto.

De man, Mali Hightower uit Ellenwood, Georgia, vond ergens langs de weg een afgedankte Power Wheels Barbie Dream Camper en dacht blijkbaar iets van: “Eureka.” Vervolgens bouwde hij het ding om tot een daadwerkelijk rijdend voertuig door er een kleine benzinemotor in te hangen. Volgens Amerikaanse media gebruikte hij onderdelen van onder andere een hogedrukreiniger en laste hij zelf een compleet frame in elkaar. Resultaat: een mini Barbie-camper waar een volwassen vent nét wel of nét niet in past.

En het mooiste? Dat ding blijkt nog serieus bruikbaar ook. Volgens berichten haalt het voertuig een topsnelheid van zo’n 88 kilometer per uur en kost een volle tank hem slechts een paar dollar. Een stuk vriendelijker voor de portemonnee dan zijn oude Mercedes-cabrio, die volgens hem rustig richting de 90 dollar per tankbeurt ging.

Half dubbelgevouwen door de straten tuffen in een knalroze Barbiebakkie. Het kan, het is af te raden, maar het kan. Zo blijkt.

USA vs. NL

In Amerika betaal je momenteel gemiddeld omgerekend tussen de €0,80 en €0,95 per liter benzine. In sommige staten is het zelfs nog goedkoper.

Vergelijk dat eens met Netherlands, waar een liter Euro95 tegenwoordig vaak tussen de €2,00 en €2,60 kost, afhankelijk van waar je tankt. Volgens cijfers van het CBS en UnitedConsumers lag de gemiddelde prijs in Nederland de afgelopen maanden rond de €2,30 tot €2,60 per liter.

Dat betekent dus simpelweg dat benzine in Nederland grofweg twee tot bijna drie keer zo duur is als in grote delen van Amerika.

Het grote verschil zit vooral in belastingen. In Nederland bestaat een flink deel van de benzineprijs uit accijns en btw. Alleen al aan accijns betaal je in 2026 ongeveer 84 cent per liter benzine, daar komt vervolgens ook nog btw bovenop.

In de Verenigde Staten liggen die belastingen een stuk lager. Daardoor kunnen Amerikanen vaak nog relatief goedkoop rijden, zelfs met enorme pick-ups en dikke V8’s. Tegelijkertijd rijden Amerikanen gemiddeld ook veel grotere afstanden dan Nederlanders, waardoor brandstofkosten alsnog flink kunnen oplopen.

En precies daarom ging die gast uit Georgia dus creatief aan de slag met een Barbie-camper op benzine. Want als je oude Mercedes ineens richting de 90 dollar per tankbeurt gaat, dan voelt zelfs een roze speelgoedauto opeens als een financieel verantwoord plan.

Lees meer over:

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Net binnen

Nike trekt blik wereldsterren open voor compleet krankzinnige WK 2026-commercial Rip the Script

Als er één merk is dat begrijpt hoe je een voetbalcommercial maakt waar mensen twintig jaar later nog steeds over praten, dan...

Lize Korpershoek is opnieuw oog in oog gekomen met onbekende man in haar tuin: “Ik ben bang”

Soms heb je van die verhalen waarvan je hoopt dat ze nooit meer terugkomen. Voor Lize Korpershoek leek dat ook het geval. Jar...

Amerikanen dromen alvast van WK-winst in eigen land en zelfs Zlatan moet eraan geloven

We moeten nog een paar dagen wachten voordat het WK 2026 officieel begint, maar in de Verenigde Staten zijn ze alvast begonne...

Niet inkakken is je achterbank laten nakken op parkeerterrein Intents Festival

Afgelopen weekend was het Intents Festival en waarschijnlijk de mensen die hard zijn gegaan op het festivalterrein worden nu...

Medewerkers fastfoodketen Jollibee ontsnappen maar net aan instortend gebouw tijdens zware aardbeving in Filipijnen

Het zal je waarschijnlijk niet zijn ontgaan: een zware aardbeving met een kracht van 7,8 trof maandag het zuiden van de Filip...

Lees meer