De teleurstelling onder bezoekers van Defqon.1 is volledig te begrijpen. Je leeft maanden toe naar misschien wel het grootste hardstylefestival ter wereld, geeft een flinke bak geld uit aan tickets, verblijf en vervoer, om vervolgens te horen dat het hele festival wordt afgelast. Dat is een klap waar niemand op zit te wachten.
Maar hoe zuur het ook is, gaan slopen en rellen is natuurlijk niet het antwoord.
Er duiken inmiddels steeds meer beelden op van de ongeregeldheden die donderdagavond en vrijdagnacht ontstonden op het festivalterrein en de camping in Biddinghuizen. Op de video's is te zien hoe verschillende groepen bezoekers spullen vernielen. Zo moeten onder meer toegangspoortjes, hekken en andere materialen het ontgelden. Ook is te zien dat de Mobiele Eenheid (ME) wordt ingezet om de situatie onder controle te houden.
Defqon.1 werd donderdagavond volledig afgelast nadat het KNMI voor Flevoland code rood had afgegeven vanwege de extreme hitte. Volgens organisator Q-dance stond de veiligheid van bezoekers en medewerkers voorop en bleef er, in overleg met de autoriteiten, geen andere keuze over dan het festival vroegtijdig te beëindigen.
Vrijdag moeten alle bezoekers de camping verlaten. De organisatie heeft laten weten dat iedereen uiterlijk om 18.00 uur weg moet zijn. Voor bezoekers zonder eigen vervoer zijn pendelbussen geregeld. Ook heeft Q-dance aangekondigd dat alle tickets worden terugbetaald. Hoe dat precies in zijn werk gaat en of er aanvullende compensatie komt, wordt na het weekend bekendgemaakt.
Ondertussen klinkt er ook stevige kritiek vanuit de hardstyle-community zelf. Verschillende artiesten en bezoekers nemen op sociale media afstand van de vernielingen. Ook Outsiders laat zich duidelijk uit over de relschoppers. Zijn boodschap is glashelder: mensen die zich op deze manier gedragen, zijn wat hem betreft niet meer welkom op Defqon.1. Blijf voortaan maar thuis.
En eerlijk is eerlijk: de overgrote meerderheid van de bezoekers lijkt de teleurstelling gewoon op een normale manier te verwerken. Juist daarom zorgen de relschoppers ervoor dat een festival dat al dramatisch eindigde, nu ook nog wordt overschaduwd door beelden van vernielingen en onrust.
Plaats reactie
0 reacties