The global foodchain

De wereld zit heel eenvoudig in elkaar. Al ons geld en al onze welvaart stroomt langzaam maar zeker naar boven. Up the foodchain. And guess what? Wij zitten niet aan de bovenkant. De bovenkant vreet zich vol met kaviaar terwijl de onderkant niet eens zo langzaam maar wel erg zeker afsterft. Kapitalisme, representatieve-democratie, globalisering, het zijn allemaal geen uitvindingen van mensen die graag met anderen delen. Mensen die onze maandagochtend-briefing lezen, hadden dat al kunnen weten. Een New World Order is rising.

Maargoed, daar komen we allemaal uitgebreid aan toe. Eerst wat basiskennis en discussie creëeren, te beginnen met: wie runt nou echt de global toko? Onze regeringen? De Balkenende’s van de wereld? *kuch, proest* De oude elite? Beatrix? Of zijn het soms de neocons met hun enorme leger en oneindige lust naar vernietiging? Of de grote corporaties waar we het een paar dagen geleden over hadden? Welnee, allemaal slechts radertjes in een enorme machine die van bovenaf wordt aangestuurd. Maar wie zit er dan bovenin aan de touwtjes te trekken? Follow the money en je eindigt vanzelf in de top of the foodchain. Aanschouw hier onze tower of power. 

Kom gerust met je eigen inzichten, maar dit is zoals ik het op het moment zie. Ik heb het maar even in een Visio-diagrammetje gezet.

Helemaal onderin de foodchain zitten wij. Onmondige burgers en gewillige consumenten. Getrained om alles te geloven wat ons wordt verteld, afgericht om zoveel mogelijk geld aan onzin uit te geven en gintimideerd om vooral je mond te houden. Helemaal gewend geraakt aan het feit dat regeringen slecht voor je inkomen en grote corporaties slecht voor je gezondheid zijn. En andersom. Voor de meeste mensen is opkomen voor je rechten en je medemens hetzelfde als één maal in de vier jaar een vakje inkleuren en drie maal per jaar een muntje in een collectebus gooien. Oja, en een grote mond hebben in de comments van een weblog, maar dan natuurlijk wel anoniem.

Het is duidelijk dat grote corporaties en regeringen boven ons staan. Naar wie luisteren onze regeringen dan? Niet naar ons. Maar naar wie dan? Democratische regeringen zijn sowieso polderende organisaties zonder veel daadkracht, en de regeringen die wel daadkrachtig zijn, zijn in het zadel geholpen door grote corporaties of worden bevolkt door bestuurders die het zien als een opstap naar het grote corporate geld. Er is dan ook weinig twijfel dat grote corporaties meer macht en invloed hebben dan regeringen. Regeringen hebben ook helemaal geen spreekbuis naar ons toe, wij lezen kranten en kijken nieuws. Commerciële kranten en commercieel nieuws, en die zijn geen eigendom van ons of onze vertegenwoordiging -de regering- nee, dat zijn corporate assets. Met een corporate agenda.

Zonder geld gebeurt er niets. Zonder leningen kom je niet ver. Zelfs de grote Globally Integrated Enterprises zijn daarom afhankelijk van de banken. Niet de AMRO op de hoek, maar de grote mannen. De mannen die geld kunnen maken met een druk op de knop. De mannen die binnenlopen aan de rentes op uitgeleend, zelfgemaakt papier zonder dekking. De mannen die hele derde wereld landen in armoede kunnen storten. De centrale banken, het BIS, de Federal reserves. Relatief anonieme krachten die globale organisatie als het UN, het IMF, de WTO maar ook de grote corporaties en regeringenen als hun tools zien. Tools voor het bereiken van hun doelen. Duidelijker dan in de film Freedom to Facism kan het nauwelijks verteld worden, dus voor hen die twijfelen aan wie de show runt: http://video.google.com/videoplay?docid=-3171333253967404913

En als je dat dan zo bekijkt en je realiseert je dat de piramide exact het omgekeerde is van zoals het zou moeten zijn, dan kan je niet anders dan bewondering hebben voor de krachten bovenin, de rode top van de piramide. De top-of-the-foodchain. Dan kan je niet anders dan denken: “dat hebben ‘ze’ goed gedaan”. Wie ‘ze’ dan zijn? Daar komen we op terug. Ze zijn aanwijsbaar, geen probleem.

Patman | New World Order | 24/06 | 12:09 PM | Tell a Friend

Mooi en kernachtig samengevat Patman!

 | 24/06  |  12:45 PM

De krachten aan de top van de food chain!

http://www.michaeljournal.org/nwo1.htm

 | 24/06  |  01:50 PM
Johnito  | 24/06  |  02:01 PM
 | 24/06  |  02:51 PM

Ik vind dit hele stuk nergens over gaan. Ten eerste is het allemaal belabberd beargumenteert, maar ja welke complotdenker doet dat nu niet? Ten tweede wijst het stuk nergens een ‘top of the foodchain’ aan. Ook al zo’n gemis.

Verder vond ik dit een prachtopmerking: “Helemaal gewend geraakt aan het feit dat regeringen slecht voor je inkomen en grote corporaties slecht voor je gezondheid zijn”. Dat eerste okee, minder belasting mag best. Maar dat tweede? Volgens mij zijn de corporaties nog nooit zo groot en wereldomspannend geweest als heden ten dage, en nog nooit is de levensverwachting van mensen zo hoog geweest.

 | 24/06  |  03:49 PM

Ronald, lees ff rond op de link van willem… misschien dat je je mening wat bijstelt. Mooi stukje, als er meer volgt, dit is nogal nietszeggend.

 | 24/06  |  04:11 PM

Nou volgens mij was er in bijvoorbeeld Afrika rond 0 BC een hogere levensverwachting dan vandaag de dag.
Verder gaan de statistieken van levensverwachting in regio’s in het midden oosten behoorlijk naar beneden door bemoeienissen vanuit het westen (en ook landen als Rusland en China).
Ook werken voor de staatsbelang ipv eigenbelang slaat nogal door. Iedereen moet het liefst leningen hebben en je betaald voor elke stap die je zet. Wonen, energie, water etc).
Natuurlijk kan niet iedereen op zijn gat gaan zitten, dan komen we ook nergens. Maar sinds de massa-productie is uitgevonden vraag ik me ook vaak af of het wel ten goede komt van de mens.
En wat die coorperaties betreft, die creeeren nieuwe behoeften, niet uit moraal maar meestal om zakken te vullen. Of denk je dat de wapenindustrie of olieindustrie baalt van de conflicten en oorlogen? Ja de romeinen konden er ook wat van, maar ik vraag me af of er niet onderand meer kalashnikovs zijn dan zwaarden en speren.

 | 24/06  |  04:16 PM

Mening waarover bijstellen? Dit stuk stelt gewoon niets voor, als het nou onderbouwd werd konden we er nog over discussieren.

En ik blijf vinden dat mensen nog nooit zo lang hebben geleefd, in een tijd dat het grootkapitaal ons schijnbaar in hel en verdoemenis stort.

 | 24/06  |  04:18 PM

Levensverwachting wereldwijd:

http://www.vpro.nl/info/tegenlicht/life_expectancy/index.html

Levensverwachting nationaal:

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o4190n18838.html

Die levensverwachting verschilt toch duidelijk tussen inkomensgroepen, als ik het zo zie.

Johnito  | 24/06  |  05:04 PM

Volgens mij wilde de schrijver niet dat jullie ging zitten debatteren over de zinsopbouw en één of twee woordjes maar meer over die foodchain. Maargoed, maar weinig mensen zijn in staat de big-picture te zien en wat abstract te denken. De meeste mensen hebben nou eenmaal meer houvast op kleine details. Over die foodchain kan ik niet veel zeggen. Ziet er logisch uit. En nu?

hope  | 24/06  |  05:36 PM

Maar om toch even over jullie details door te gaan. Kan iemand me ook vertellen of die grote bedrijven nou goed of slecht waren voor de levensverwachting, misschien was het zonder die grote bedrijven nog wel veel beter geweest. Kankerverwekkende stoffen zijn overal, bedrijven doen niet ech thun best gezonde spullen te maken.

hope  | 24/06  |  05:38 PM

Jaja, ik zit op mijn praatstoel nou. Ik zie het nu pas. De schrijver heeft eigenlijk enorm gelijk. Iedereen zou van zijn stoel moeten vallen. Ik citeer twee zinnen:
“Voor de meeste mensen is opkomen voor je rechten en je medemens hetzelfde als één maal in de vier jaar een vakje inkleuren en drie maal per jaar een muntje in een collectebus gooien. Oja, en een grote mond hebben in de comments van een weblog, maar dan natuurlijk wel anoniem.”
en:
“En als je dat dan zo bekijkt en je realiseert je dat de piramide exact het omgekeerde is van zoals het zou moeten zijn”
Ik zie het punt dus wel. We hadden bovenin de foodchain moeten zitten, niet onderin. Goal.

hope  | 24/06  |  05:41 PM

Die kleuren, dat zijn ook grenzen, vergeet dat niet. De bankbediende weet wat van jou, maar niet alles wat boven hem zit, een niveau hoger zogezegd. Daarboven zit weer hetzelfde verhaal…

Dat is niet de issue, maar wel het kernvoorbeeld dat hier gegeven wordt. Het wordt pas echt bedenkelijk als je je gedachten laat gaan over het beeld dat er niet één zo’n piramide is, maar meerdere. En die verzameling piramides zitten ook weer onder een grote piramide. Dus verschillende toppen met een overkoepelende piramide.

parliament  | 24/06  |  10:55 PM

O ja over de top: Wie aan de top van deze piramiden staan, zijn bekende multinationals. Aan de top van de overkoepelende piramide daar zit het volk uit London City. De echte schurken die zie je niet.

parliament  | 24/06  |  11:01 PM

Maar wie zijn nou die rode gasten in het puntje van de piramide?

Ik heb zo m’n ideeen, maar ja wie ben ik?

datishet  | 25/06  |  01:17 AM

@hope
Natuurlijk zou de piramide omgekeerd moeten zijn. De burger zou bovenin moeten zitten. En die zit er ook, als je het principe van democratie moet geloven. Helaas is democratie ver te zoeken, ook al wil de regering etc. je anders doen geloven.

 | 25/06  |  01:47 AM

Hoeveel mensen snappen hoe ons geldsyteem werken?

Hoeveel mensen zouden het rechtvaardig vinden dat ze 200.000 euro lenen van een bank, daar hun hele leven voor moeten werken om het terug te betalen MET rente terwijl de bank het maakt met een druk op de knop, gewoon ‘uit het niets’.

Zolang Ronalds daar niets van weten blijft het systeem zoals het is. Ronald, informeer je waarom de geldgroei 7.4% was vorig jaar en dit jaar zelfs in de 8% zit. Waar komt dat geld vandaan? Wat voor gevolg heeft dat voor elke euro die jij dit jaar gespaard hebt (voor ieder product minstens 7.4% meer euro’s beschikbaar=inflatie)..

Slaap zacht, Ronald, en ignorance is bliss.

O ja, 911, dat waren 19 kapers die ondanks de Phoenix memo dankzij tegengewerkte onderzoeken en total standdown van NORAD op 911 zodat vluchten tot 50 minuten vogelvrij in het zwaarst bewaakte luchtruim van de wereld konden vliegen terwijl Cheney precies wist hoever dat ene vliegtuig van het Pentagon verwijderd was (getuigenis Secretary of Transportation Norman Mineta). Het staat verdomme gewoon op video, zo te downloaden van google.

Dankjewel, Ronalds van Nederland. Dankzij niet begrijpende gasten zoals jij die niets willen bevatten van wat er gaande is (terrorisme is niets dan wat de overheid aan terrorisem toelaat/creeert) gaat Nederland naar de klote voor ons en onze kinderen.

Dankjewel, Ronald. Zeer veel dank voor je 1938 kop_in_het_zand benadering.

 | 25/06  |  01:49 AM

Wat betreft die laag van de bankiers kan deze film verhelderend zijn:
deel 1
http://video.google.com/videoplay?docid=4408935028560288440&q=the+money+masters

deel 2
http://video.google.com/videoplay?docid=6802938500605858947&q=the+money+masters

deel 3
http://video.google.com/videoplay?docid=3510313821923167501&q=the+money+masters

uitstekende documantaire die me veel geleerd heeft over de bankiers

 | 25/06  |  01:55 AM

Democraat,

Als je met dit soort zaken uberhaupt serieus wilt worden genomen, dan moet je niet zo vaag beginnen te tetteren.

Heb ik het gehad over hoe banken werken? Of hoe ons economisch systeem werkt? Heb ik uberhaupt ergens aan 9/11 gerefereerd? Nee dus.

Ik heb gezegd dat ik het een nietszeggend stuk vind. Dan kan men wel stellen dat ik niet over details moet mieren, maar wat is een goed verhaal zonder details? Zonder argumenten? Zonder voorbeelden? Abstract kan ik vanalles bedenken, zelfs dat olifanten roze zijn en altijd praten terwijl zij naar Mars vliegen.

En beste democraat, hoe kunnen de Ronalds van deze wereld dan wel leren hoe ons geldsysteem werkt? Door lekker abstract te blijven? Door dit soort verhaaltjes zonder enige reden of onderbouwing als waar aan te nemen?

Gelukkig zijn er ook mensen die wel goed op inhoud kunnen discussieren, daarvoor dank Johnito. Inderdaad zijn er verschillen in levensverwachting tussen inkomensgroepen en opleidingsniveau’s. Maar daaruit kan ik nog niet concluderen dat het aan corporaties ligt. Tevens ontkracht het ook niet dat ondanks het feit dat corporaties zijn gegroeid de levensverwachting ook omhoog is gegaan. Immers: categorieeen als 70+ en 80+ waren niet altijd zo gewoon als nu.

 | 25/06  |  08:01 AM

Kernwoord: Gedwee.

 | 25/06  |  09:22 AM

@Ronald: ik dacht dat ik toch duidelijk was: “Eerst wat basiskennis en discussie creëeren” en “Daar komen we op terug.”.

Patman  | 25/06  |  09:25 AM

@Patman: Dit is geen basiskennis creeeren. Dit is het lanceren van abstracte theorieeen zonder enige onderbouwing. Waarom niet ineens een artikel waarin onderbouwd een bepaalde stelling wordt ingenomen en verdedigd?

 | 25/06  |  09:56 AM

Ronald, je hebt gelijk. Ik liet me wat gaan wink

Mijn excuses.

Money Masters, via video.google.com

Opmerkelijk

 | 25/06  |  10:16 AM

Ronald, wel eens gehoord van ‘voorspel’?

parliament  | 25/06  |  10:19 AM

Parliament: ik houd alleen maar van het echte werk. wink

 | 25/06  |  10:29 AM

Ik ben het met Ronald eens. Wanneer je kijkt naar onze situatie is er weinig te klagen.

Wanneer deze piramide omgedraaid wordt en het volk de meeste macht krijgt..... Lijkt me geen goed plan. Ik heb liever mensen met kennis van zaken die dingen voor me beslissen (niet dat al die mensen kennis van zaken hebben, maar ze hebben een stuk meer kennis dan de “gewone” burger).

Er moet naar mijn mening ook gedacht worden over wat er zou gebeuren als het volk zoveel invloed zou krijgen. Ik kan het niet duidelijk beargumenteren, maar ik ben er vrij zeker van dat er veel dingen fout zouden gaan.

 | 25/06  |  11:13 AM

Ik vind het wel erg makkelijk over een kam geschoren hoor. Net alsof alle grote corporaties en regeringen slechte bedoelingen hebben.

 | 25/06  |  12:45 PM

In Nederland staan de corporaties en banken boven de regering? Yeah right. En Piet Paulusma beslist waar de chemtrails gespoten moeten worden. De Nederlandse Bank is NIET geprivatiseerd. De DNB is bezit van de staat. En corporaties hebben niks te zeggen in Nederland.

*Hoe zijn wij onderdanen van onze banken?

*Beslist McDonalds welke partij in Nederland het grootst wordt?

*Bepaaldt de H&M;wie de minister president wordt?

 | 25/06  |  01:00 PM

Thiemo, ik vind je standpunt een beetje naïef. Zolang mensen “met kennis van zaken” die kennis verkopen aan de hoogste bieder heb je daar als gewone burger niets aan die mensen. Dit systeem werkt alleen met check en balances en zodra die onderuit gehaald worden door corruptie dan faalt het systeem.
@ Ronald; je moet niet verbaast opkijken als mensen wat fel reageren wanneer je hen indirect aanspreekt met termen als “complotdenker”. Dat is het soort ad hominem argument dat ons meestal wordt aangedragen door diegenen die voor onduidelijke redenen nog steeds geloven in de officiële verklaring van de Amerikaanse regering over 911.
Je merkt terecht op dat “de corporaties nog nooit zo groot en wereldomspannend zijn geweest als heden ten dagen” maar dat is anders gerelateerd aan de verhoging van de levensverwachting dan je denkt.  Als je het in Westerse landen bekijkt vanuit een historisch perspectief over de periode van de 19de eeuw tot aan het heden dan heeft de groei van de levensverwachting in de 1st instantie te maken me het voorkomen van infectieziekten; destijds doodsoorzaak nummer 1. Artsen en filantropen hebben vanaf de 2de helft van de 19de eeuw het zogeheten “hygiënisch offensief” ingezet. Zij zorgden onder meer voor de toevoer van vers drinkwater, riolering en de afvoer van vuilnis. Door het uitbreken van grote cholera- en tyfusepidemieën werd het namelijk duidelijk dat deze ziekten geen onderscheid maakten naar rang en stand en dat ze zich niet hielden aan de grenzen van de sloppenwijken.  Een andere motivatie was angst voor de onderklasse. Men was bang voor een opstand van het proletariaat door de snelle groei van de arbeidersbeweging.

 | 25/06  |  01:14 PM

Daarbij wil ik zeggen dat regeringen inderdaad in sommige landen onder corporaties en banken staan. Dit is echter alleen mogelijk als de regering zelf te zwak is(corruptie, slecht uitgewerkte grondwetten, etc.). Een corporatie of bank kan burgers alleen uitbuiten als de regering dit toelaat.

 | 25/06  |  01:15 PM

@James: Kijk even in de wereld om je heen, aanschouw wat er gebeurt, wat de trend is, wie er vooral profiteren, en vertel mij dan eens waarom jij nog denkt dat de (meeste) grote corporaties nog het beste met de consumenten/burgers voorhebben…

 | 25/06  |  03:29 PM

Ik zie niet echt een trend hoor, alleen dat de oliemaatsschappijen hele grote winsten behalen op dit moment, en natuurlijk dat er in amerika het eenen ander niet helemaal pluis is, maar hier in nederland heb ik nou niet echt het gevoel dat ik als consument genaaid word.

 | 25/06  |  03:44 PM

Hmm Elwin, de Nederlandse Bank heeft behoorlijk wat te zeggen over de koers. Zo ook de grootste bedrijven over bijvoorbeeld ziektenkostenvergoedingen, je kostenplaatje van je huis etc. De regering geeft cooperaties of gewoon bedrijven geld om taken te doen. Logisch. Alleen andersom hebben cooperaties ook invloed op de regering, denk bijvoorbeeld aan het bouwfraude schandaal.
Opzich zijn we in Nederland nog redelijk ‘safe’, maar in de VS hebben de Mc Donalds en Walt Disney wel degelijk invloed op de politiek. Daar heb je zogenaamde lobbyisten. Najah, zoek maar eens op wink

 | 25/06  |  03:46 PM

@Thiemo: ik heb nergens gezegd dat er weinig te klagen is.

@Charlie: juist je uitleg over het verhogen van de levensverwachting geeft aan dat ten eerste niet alleen grote corporaties het voor het zeggen (zullen) hebben en ten tweede dat zij door de bank genomen niet de algemene levensverwachting omlaag trekken.

Oh en dat over ‘complotdenker’: dat was bewust provoceren. Wanneer je al een site als deze beheert moet je geloofwaardig over willen komen, ten alle tijden. En vage, niet onderbouwde stukjes als deze dragen daar niet aan bij.

 | 25/06  |  03:49 PM

@James: tuurlijk wordt je hier in Nederland keihard genaaid.

Er is namelijk een grote corporatie die er voor zorgt dat benzine aan de pomp meer dan 2 keer zo duur is als noodzakelijk. Hint: het is de grootste werkgever van Nederland…

 | 25/06  |  03:51 PM

@mathijs: zijn er in Nederland geen lobbygroepen dan? Kijk maar eens naar de milieubeweging: een grote lariekoek verkopende business. En onze ‘volksvertegenwoordigers’ trappen er nog in ook.

En dan zal ik maar niet beginnen over het circus genaamd Brussel…

 | 25/06  |  03:53 PM

Jup inderdaad Ronald wink
En over Brussel gesproken denk aan de verplichte privatiseringen.=[

 | 25/06  |  04:07 PM

@ Ronald, Tja ik weet niet of dat bedrijf dat bewust doet, daar ben ik nog niet echt van overtuigd eerlijk gezegd. En al zou dat wel zo zijn dan is dat 1 product. Maarja ik heb zelf geen auto dus ik heb wat dat betreft makkelijk praten. Maar over het algemeen heb ik niet de indruk dat we van alle kanten genaaid worden.

 | 25/06  |  04:08 PM

@James: het is de overheid…

 | 25/06  |  04:12 PM

Ronald,
Mijn uitleg was gericht tegen de relatie die je legde tussen de groei van corporaties en de levensverwachting.
Met je eens dat vage verhalen niet bijdragen aan de geloofwaardigheid. Ook geld dat wil je serieus genomen worden in je kritiek je niet moet komen aanzetten met ongeldige argumenten. Ik vertrouw erop dat de onderbouwing nog volgt. Blijf het nog even volgen zou ik zeggen.

 | 25/06  |  05:01 PM

Leuk stukje van Patman, maar er zit een foutje in. Je begint te roepen dat het allemaael om het geld gaat, daar bovenin de Piramide.
Even later beweer je doodleuk (en terecht) dat ze geld met 1 druk op de knop kunnen maken.

Kortom: waarom al die moeite doen voor geld, terwijl geld natuurlijk slechts een middel is?

Het gaat dus om macht. Pure macht. En geld maakt inderdaad machtig. Altijd leuk natuurlijk om met 1 druk op een knop een paar honderdduizend armoedzaaiers naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Niks zo mooi als macht.

Kiwi  | 25/06  |  06:28 PM

De macht tot verwezelijking van je idealen ja. En waar halen zij hun kracht vandaan voor de verwezelijking van hun macht? Macht impliceert altijd een afhankelijkheid van een externe bron en bovendien bestaat macht bij de gratie van erkenning daarvan, terwijl kracht overal vandaan gehaald kan worden. Mensen halen overal hun kracht uit, begrijp je? Maar wat je leert op school en in de maatschappij, is een beeld van wat het is om machtig te zijn en hoe je attitude daarin is.


Vullen is voelen en vice versa.

parliament  | 25/06  |  07:01 PM

Daar heb je een goed punt! Ik heb zelf ook nog wel een paar vragen bij deze uit redenatie ontstane opbouw. Ik neem aan dat je ook wel weet wie en wat er in de rode top van deze piramide zitten. Dan rijst natuurlijk de vraag: wat moeten zij met zoveel geld en een NWO? Dus wat is de lol daarvan voor hun?
.
Neem nou zou’n Bill Gates, waarvan iedereen denkt dat hij één van de rijkste mensen op aarde is (die mensen kennen deze piramide natuurlijk niet). Hij heeft in zijn eentje meer geld dan 40% van de Amerikanen bij elkaar. De armste 40% natuurlijk. Wat voor nut heeft zoiets? En die Bill is natuurlijk een armoedzaaier vergeleken met de echte rijken der aarde. Wat moeten zijn daarmee? Zou zoiets nou echt leuk zijn, zo’n leven?

Patman  | 25/06  |  07:07 PM

Of is dat ook weer de drogerende werking van macht?

Patman  | 25/06  |  07:08 PM

Afhankelijk van hoe je geld benadert kan je een gedachte vormen waarbij geld gebaseerd op schuld, een belofte (m.i. ons geld), in plaats van een eigen waarde (zilveren en gouden munten) de gebruikers daarvan tot slaaf maakt. Ik kan het hier niet uitleggen, die gedachte, maar aan de hand van een simpel verhaal op Internet kan dat uiteen worden gezet.

http://www.michaeljournal.org/myth.htm

In die zin kom je ook op de uitspraak geld=macht. Wie het geld kan maken, heeft macht over de gebruiker daarvan. Er zijn zat quotes te vinden van grote namen die op deze vreemde kronkel in het geld-systeem en haar werking ingaan. De film Money Masters laat een paar van dergelijke quotes voorbij komen. Voor degenen die echt dieper willen gaan is de serie Honest Money van Douglas Gnazzo heel aardig en voor de echte doorbijters is er The Creature from Jeckyll Island van Griffin http://www.realityzone.com/creature.html
We zijn allemaal gewend aan ons geld en denken er eigenlijk nooit heel systematisch over na. Echter, als je dat wel gaat doen, blijkt het ineens een heel vreemd goedje te zijn.

 | 25/06  |  07:25 PM

Macht vergaat, kracht is oneindig. Ik denk dat Bill Gates zich stierlijk verveelde nadat hij IBM gekaapt had. Om even een parallel te geven: Niemand hoeft de eekhoorns en de honden te leren om plezier te hebben als ze rondrennen. Dat bedoel ik met ‘waar haal je de kracht vandaan’.

Je bent tevreden of je bent het niet. En precies daar waar het om draait in deze maatschappij: Er is een ingebouwde drang naar groei in de mensen en die wordt in hulpeloze kanalen geduwd middels een maatschappelijk model vanaf je geboorte tot je dood. De MACHT die aan de basis ligt van deze leerschool zijn de mensen die ons besturen vanaf de top van de piramide. Misschien lijkt het dat je hulpeloos overgeleverd bent aan die fascistische machten, maar de werkelijkheid is dat mensen huiveren bij het idee van vrijheid, bij het ontdekken van je KRACHT en erin gaan staan. We zijn gewoontedieren en dat wordt grof uitgebuit.

parliament  | 25/06  |  07:53 PM

@patman: “Dan rijst natuurlijk de vraag: wat moeten zij met zoveel geld en een NWO? Dus wat is de lol daarvan voor hun?”

Ze genieten ervan! Dat is hun lolletje, zo zijn ze opgegroeid. Dutroux genoot ook van wat ie deed omdat ie niet anders meer wist dan dat zijn leven zo behoorde te zijn, anders deed ie het niet. Koste wat kost.

parliament  | 25/06  |  07:58 PM

Toen de corporatie laag de regering oversteeg is een groot probleem ontstaan. De regering maakt nog de spelregels, maar wie betalen de politieke partijen? In Nederland valt dit relatief gezien wel mee, maar ik me grote zorgen om de EC en het Europese parlement. Dat zie ik toch meer en meer richting het Amerikaanse lobby systeem gaan. Zo zie ik ook meer landen bij de EU komen waar ik me zorgen maak over de corruptie. Deze corruptie komt dan namelijk mee naar Brussel. In Amerika is het natuurlijk overduidelijk dat de corporaties de dienst uitmaken. Dankzij organisaties als de WTO, worden steeds meer landen verkocht aan kapitalisme in ruil voor hulp.
[
“Macht impliceert altijd een afhankelijkheid van een externe bron en bovendien bestaat macht bij de gratie van erkenning daarvan”
[
De macht is eigenlijk een balans tussen de top en de bodem. De top haalt zijn macht namelijk uit de bodem. Zonder bodem die macht erkent, geen macht voor de top. De bodem is weer afhankelijk van de macht van de top, om zaken in goede banen te lijden. Dus in werkelijkheid is de macht en afhankelijkheid wederzijds. Je kunt spreken van een symbiotische relatie. De problemen ontstaan meestal als een van de 2 zijn afhankelijk van de ander onderschat. Dan komt de ander in opstand, en sodemietert de hele relatie in elkaar. Dat is wat we nu tegemoet gaan. Pikant detail is misschien wel dat voor het eerst in de geschiedenis de top een manier heeft om zijn afhankelijkheid met de bodem te breken. In de nabije toekomst zal automatisering de onderste laag misschien onnodig maken. Een beetje hoe het begin van het verhaal van de Matrix is, voor wie de Animatrix series The zion Archive gezien heeft.

 | 26/06  |  11:35 AM

Heel erg goed verhaal Profeet! Maar dan blijven we zitten met de vraag: wat heeft de top daar aan? Wat voor lol heeft het leven van de top zonder de onderste laag? Wat is de drijfveer van de top?

Patman  | 26/06  |  11:54 AM

En dan dit:
Bedenk dat er zonder onderlaag geen top kan zijn. Ergo, we houden het ‘systeem’ allemaal voor elkaar in stand.
Als we slachtoffer blijven dan zullen er machthebbers blijven.
stap 1 is dus geen slachtoffer meer zijn maar in je eigen kracht gaan staan. Uiteindelijk creeren we dan samen een groter collectief bewustzijn om een nieuwe vorm van samenleving te bouwen.

 | 26/06  |  12:35 PM

Uiteindelijk heeft de top er niets aan, ze vernietigen zichzelf. Als de onderste laag weg is blijft er namelijk niets anders over dan macht over elkaar te krijgen in de top. Tot er maar 1 overblijft. Het is een beetje te vergelijken met mensen die 200kg wegen maar toch 6 pizza’s per dag blijven eten, ook al wordt het hun dood.
[
“stap 1 is dus geen slachtoffer meer zijn maar in je eigen kracht gaan staan ……. samen een groter collectief bewustzijn om een nieuwe vorm van samenleving te bouwen”
[
Op zich heb je gelijk, het probleem is alleen dat wij ook afhankelijk zijn van systeem dat de top heeft gecreëerd. Ik zie mezelf nou niet met een speer de bossen ingaan om mijn voedsel vangen. Laat staan dat we terug zouden moeten naar ruilhandel zonder een valuta.  Ik ben het met je eens begrijp me niet verkeerd maar de weg naar die nieuwe samenleving is erg zwaar en hobbelig. Een hoop mensen zullen niet bereid zijn deze weg te nemen tot ze er niet meer omheen kunnen. Dat is ook wat de top in mijn ogen nu opzoekt, de uiterste grens van acceptatie door de helft van de massa. Hoever kunnen we gaan, zodat voor de massa, de voordelen nog opwegen te de nadelen. Het spel is om de kritische massa, die nodig is voor revolutie te voorkomen. Dat is een grens die de top generatie op generatie verder probeert te leggen, tot de bom barst. De absolute grens merk je namelijk pas als je erover heen bent. Eigenlijk ligt aan 90% van de problemen in de wereld maar 1 oorzaak ten grondslag. De mens weet geen balans te houden. Als de optimale balans bereikt is, zijn er altijd mensen die de balans steeds ietsje meer naar hun kant willen trekken.
[
[
PS wat is ook alweer de tag voor een nieuwe regel? smile

 | 26/06  |  02:22 PM

een break= < b > maar dan zonder spaties?

Profeet, mooi gesproken maar nog iet te zweverig voor mensen die er nog niet al te lang over na hebben gedacht. Komt vanzelf goed.

 | 26/06  |  02:34 PM

@James: olie is 1 ding, wat dacht je bv. van de farmaceutische industrie, gaat ook een leuk sommetje geld in om. Wat dacht je van de voedselindustrie, en de genotsmiddelenindustrie, en de media-industrie?
Face it, wake up, we’re being fucked every day of our lives, en de meesten van ons schijnen dat niet te (willen) weten, en er (nog redelijk) happy mee te zijn (ook).
Tja....ben zelf ook vrij happy, maar het kan allemaal zoveel beter (lijkt Wouter Bos wel, bah, excuses smile ).

 | 26/06  |  02:59 PM

@Democraat
Thanks voor de tag
Ennuh dit was toch ook de plek voor gevorderde, of heb ik nou het verkeerde blog voor me wink.

 | 26/06  |  03:36 PM

Ik begreep waar u heenging, dus kennelijk ben ik nu gevorderd. Sta ik nu dan ook op een zwarte ‘lijst’ bij bepaalde diensten?

 | 26/06  |  03:38 PM

Ik denk dat we niet onder een machtspiramide uit kunnen komen. Maar wel de keuzes en beslissingen kunnen zorgen dat de piramide oprecht werkt.
Door cooperaties zoals Halliburton politieke zeggenschap krijgt door lobbyen en de oud-directeur vice-president te maken gaat het fout.

Natuurlijk zijn Halliburton (en ook TNO/Holland Signaal etc) erg blij met oorlogen wereldwijd, en logischer wijs zullen deze zulke cooperaties in de VS geld stoppen in extreme politici die niet vies zijn van smerige oorlogen.

Niet altijd is de piramide ‘slecht’. Maar met extreme figuren als Bush, Blair en Poetin bijvoorbeeld, met voor de rest makke schaapjes als de Hoop Scheffer bij de NAVO en Barosso bij de EU, is het vrij spel om de piramide te vergroten en te misbruiken.

En ga nu maar eens denken of de ‘oorlog tegen terreur’ niet in scene is gezet. Want feit is wel dat de VS-military (en ook NL) meer burger-slachtoffers op hun naam hebben dan welke terreur-beweging van de gehele geschiedenis dan ook!

Oorlog tegen terreur is een voorbeeld van misleiding waarbij de onderste laag wordt benadeeld de zakken worden gevuld voor de top. Dit is een voorbeeld waarbij BEWUST wordt gelogen, en de macht het kennisvergaren van de bodem stagneert.

Nu is het natuurlijk makkelijker in de VS om onzin te verkopen gezien de intelligentie van een gemiddelde Amerikaan. Maar in Europa gaat dit ook hard achteruit (bewust, geen extra uitgaven voor scholing???).

‘Who’s your daddy’?

 | 26/06  |  03:38 PM

MD heeft een aantal goede punten
“Ik denk dat we niet onder een machtspiramide uit kunnen komen”
Denk dat je daar gelijk in hebt, zoals je zelf al zegt dat hoeft niet slecht te zijn.
Dat is waar ik in mijn vorige post over balans ook op doelde. Als de piramide top beseft dat het daar zit om de bodem te “dienen”, en daar ook naar handelt, kan het een prima constructie zijn. Wat je nu veel ziet is dat dit besef wordt verloren, niet alleen voor regeringen geld dit maar ook voor corporaties. Kapitalisme is geboren om in behoefte van de massa te voorzien. Het is fout gegaan toen kapitalisme van eeuwige groei uitging. Daardoor is het voorzien in een behoefte, veranderd in het creëren van een behoefte, ten koste van alles. Iedereen die logisch nadenkt weet dat dit geen eeuwig proces is.
.
“bewust, geen extra uitgaven voor scholing???”
Het is erg eng, maar ook ik twijfel aan de oprechtheid om een kennis economie te realiseren. Het lijkt er steeds meer op dat ze niet willen dat de ontwikkeling van de westerse mens veel verder gaat.
.
Gelukkig geven de Maya’s nog een beetje hoopsmile

 | 26/06  |  04:04 PM

@ Sandman, ik begrijp je punt ergens wel, maar dit zijn ook tevens de industrieen die ons de welvaart hebben gegeven waarin we nu leven. Daarnaast zal er altijd wel om belangen gestreden worden. Verder zie ik om me heen dat bijna niemand deze problematiek interreseert en zonder steun van de grote massa zie ik nou niet zo snel een verandering in deze maatschappij plaatsvinden. Trouwens ligt de macht nog altijd bij de consument. Als de consument de producten niet meer koopt, zal dit ook de macht van de verschillende industrieen verminderen.

 | 27/06  |  12:10 AM

James, ik weet niet. De consument heeft niet zo heel veel macht. Oorlogen en rampen worden trouwens niet verkocht aan een consument maar aan regeringen. En die gebruiken daar belastinggeld voor. Waarvan ze juist in tijden van angst heel veel binnen kunnen krijgen.
.
Daarnaast, als je ziet hoeveel geld er wordt gestoken in onderzoek naar hoe je een consument kan strikken en belazeren. In ‘The Corporation’ zijn de onderzoekers aan het woord die nu al jouw kinderen aan het ‘trainen’ zijn om straks als ze groot zijn een goede consument te zijn, serieus. Er zitten echt tienjaren plannen achter de moderne marketing. Er wordt psychologisch onderzoek gedaan naar hoe ze kinderen zo veel mogelijk aan het zeuren krijgen (The nag-factor) bij hun ouders om bepaalde spulletjes, ijsjes en speelgoedjes. De hele media zit er ook nog eens met volle gewicht achter. Dus theoretisch heb je gelijk, maar in de praktijk zijn we kansloos.
.
Hoe vaak hebben ‘we’ met z’n allen een schadelijk product kunnen tegenhouden? Hoe vaak hebben ‘we’ met z’n allen een ongewenst Uruzgan-missie kunnen tegenhouden? Juist. Kansloos dus.

Patman  | 27/06  |  12:31 AM

@Patman, ja dat we kansloos zijn komt toch echt door de consumenten zelf. Ik zie het overal om me heen dat de meeste mensen nooit over dit soort dingen willen praten. Ze negeren het gewoon. Daarom zal die verandering er ook niet zo snel komen. Mensen willen de waarheid niet zien en willen maar al te graag andere mensen de schuld geven van hun problemen. De grote massa laat zich naaien en geloven alles wat er op tv komt. Een beetje zelf dingen onderzoeken zit er niet bij. En als er ergens staat dat een dat een deskundige iets beweert dan moet het wel waar zijn want het is tenslotte een deskundige. Blijkbaar gelven mensen niet meer in hun eigen waarnemingsvermogen ofzo. Ik weet niet wat het is. Daarom heb ik zelf ook zoiets van laat maar lekker gaan, ze willen het blijkbaar zelf.

 | 27/06  |  12:43 AM

In Nederland gaat in ieder geval “iets” gebeuren. Een testcase. Uruzagan. Er is hoog ingezet, kijken hoe ze dit recht gaan lullen…
...en of het geslikt gaat worden.

 | 27/06  |  01:04 AM

@Donkerdoorn: of het fout gaat of niet, weggeluld wordt het toch wel. Kijk naar de blauwhelmen midden negentig. Wie heeft het er nu nog over? Laatst zag ik hiervan een reportage op Netwerk. Beangstigend.
.
V.w.b. het topicverhaal; ik bezit niet de kennis om op een dergelijke niveau als Patman, Profeet, Parliament (toevallig elk beginnend met een P wink ) mee te praten. Wel kan ik uit eigen ideeën opmaken dat internet een ware struikelblok gaat vormen voor dergelijke coorporaties en overige instellingen. Decennia geleden konden deze conglomeraten zich uitleven, zonder op veel weerstand te rekenen. Nu er een medium is bijgekomen, groeit (hopelijk) het besef bij de gemiddelde burger wat nou werkelijk de inhoud van de maatschappij is. Het piramidemodel bijvoorbeeld. Elke laag is de puppetmaster van de laag daaronder.
Vraag blijft natuurlijk wat wij burgers in de melk te brokkelen hebben. Simpel gezegd; niets. De enige macht, die wij kunnen uitoefenen is als alle burgers zich zouden keren tegen bijvoorbeeld het piramidemodel. Of massaal protesteren tegen 911. Maar ja, onbegonnen zaak, zolang er mensen zijn, die dit onderwerp afwimpelen als “het zoveelste complotverhaaltje”. Neem het ze ook niet kwalijk. Ieder heeft zijn eigen denk- en leefpatroon en bezit niet het vermogen - of zin - om hierover na te denken. Kost te veel moeite. En tijd. En tijd is geld.
.
@Ronald: ik begrijp je reactie volkomen en moet ook eerlijk bekennen dat ik soms ook vraagtekens plaats bij sommige topics alhier. Maar houdt dit dan automatisch in dat het onderwerp dan onzin is? Nou, niet altijd. Ook kennis vergaart macht wink.

 | 27/06  |  02:23 AM

@James: Ik zie en ervaar dezelfde zaken als jij:). En ook ik denk dat de macht bij de consumenten ligt. Waar het allemaal misloopt is op dit punt (en dat is iets waar ik weleens m’n tanden op stukbijt, iets waar ik knettergek van wordt, want eigenlijk is ‘t zo simpel):
Het gaat om de instelling die je als mens hebt, en of je bij het nemen van een beslissing eerst naar anderen kijkt en daarna naar jezelf, of andersom. Verreweg de meeste mensen kijken (wellicht onbewust) EERST naar anderen om te zien wat die beslissen, en nemen vervolgens daarna zèlf een beslissing, die dan vaak overeenkomt met wat de MEESTE anderen beslist hebben.
De reden dat mensen niet geloven in een “betere” wereld, is omdat ze er bij voorbaat vanuit gaan dat de meerderheid hier niet aan mee zal werken. En aldus besluiten ze om hetzelfde te doen, want in je eentje of met heel weinig begin je toch niks, en kun je die “betere” wereld wel vergeten.
Ik heb eens een keertje een experiment bedacht, om het tij te keren, dat ging als volgt:
Stel je voor je gaat als individuele burger gewoon slapen op een avond. Op een gegeven moment wordt je wakker, en bevindt je je in een witte kamer zonder ramen, met daarin alleen een burootje en twee stoelen. In 1 van die stoelen zit een persoon, die je vraagt om even te gaan zitten op de andere stoel. Die persoon deelt je mee dat de tijd is aangebroken om de wereld en alles wat erop leeft te genezen. Daarvoor is het nodig dat “de mens” z’n levenspatroon omgooit, wat inhoudt dat hij/zij vanaf nu een aantal zaken zal moeten laten, en op een aantal punten bereid dient te zijn om offers te brengen, en zich in te zetten om bepaalde doelen te bereiken, die die genezing bevorderen en dichterbij brengen. (en nou komt ‘t) We hebben alle andere mensen hier ook al gehad, en de overgrote meerderheid is bereid om al deze dingen die nodig zijn voor genezing te doen en te laten. Nou de vraag aan jou: Wat beslis jij?
Leuk experiment vind ik, de vraag is alleen hoe je alle individuen zo kunt afzonderen van iedereen.

 | 27/06  |  09:18 AM

Een inkijkje in de gedachtenwereld van Leo Strauss, de geestelijke vader van de Neo-cons.

1) The Few Must Rule The Many

2 ) Virtue Is Defined By The Elite

3 ) The Strong Must Rule The Weak

4 ) Only One Natural Right: The Right To Rule Over The Vulgar Many

5 ) Justice Is Merely The Interest Of The Stronger

6 ) ?The Rule Of The Wise?

7 ) The Three Classes: The Wise-Few, The Vulgar-Many And The Gentlemen

8 ) The State Is Omnipotent: It Manifests Militaristic Nationalism

9 ) Perpetual War Is Necessary

10 ) Patriotic Fervour Is To Be Rallied

11 ) Political Expediency And Murder Become Virtue

12 ) Possess And As Necessary Present The ?Hidden Meaning?

13 ) Maintain A Culture Of Lying And Carry On A Perpetual Confusion
Campaign

14 ) The Many Are Told What They Need To Know And No More

15 ) Lies Are Held To Be Nobel: Develop, Maintain And Present Noble Lies

16 ) Dissemble Democracy

17 ) Religion Is For The Many

18 ) Secrecy Is Essential

19 ) Nature Abhors A Contract

20 ) Intimidate All Opponents

http://www.voy.com/204532/
http://www.craigslist.org/eby/pol/163679630.html

 | 27/06  |  10:43 AM

@GB, hier wat betere links (vind ik *kuch*). Dit is eigenlijk wel een artikel waard. Gewoon kort en informerend. Interesse om dat te maken?
.
http://my.opera.com/prosperingbear/blog/show.dml/254371
http://www.informationclearinghouse.info/article5010.htm

Patman  | 27/06  |  11:08 AM
Patman  | 27/06  |  11:46 AM

@ Patman
Ik heb momenteel geen tijd om daar een doorwrocht stuk van te maken.
Ik heb Strauss en consorten (neocons) natuurlijk al een hele tijd in het snotje.
Als je het over de top van de food chain hebt en daarmee over de grootste oorzaak van de ellende in de wereld, kom je niet om de neocons heen.
In veel kritiek op de Bush-junta wordt het woord nazi gebruikt, dit is naar mijn gevoel een doelbewuste misleiding.
De parallellen met het communisme zijn veel treffender. Sommige termen zijn wat aangepast; permanente revolutie (Trotski) is bijv. permanente oorlog geworden. Als je het lijstje punten van Strauss doorneemt zie je dan ook een beschrijving van de Sovjet Unie.

Leuk dat op de eerste pagina van één van jouw links een marionet te zien is, in dit geval Bush. Bush is dus niet de baas in de VS.

Wie is dan wel de baas in de VS? Paul Wolfowitz of Ariel “we control America” Sharon?

P.s. Wikipedia is een neocon desinfo site!

 | 27/06  |  01:27 PM

@ Sandman, Het is natuurlijk mooi dat de meeste mensen het wel willen. Maar hoe perfect je de wereld ook maakt uiteindelijk zal er altijd wel corruptie zijn. En persoonlijk voel ik me niet verantwoordelijk om er iets aan te doen, omdat ik er in de eerste plaats niets mee te maken en ik ook maar in deze wereld geboren ben en op de tweede plaats mijn leven zo ook wel goed is. Daarnaast werkt dit systeem in principe prima, tenminste zoals we dat in europa kennen. Wat je in Amerika ziet is dat het te kapitalistisch is en er teveel macht is gekomen bij de verkeerde mensen met verkeerde bedoelingen.

 | 27/06  |  02:06 PM

Heeft de consument macht of niet?
.
Dat is een moeilijk vraagstuk. We willen allemaal geloven dat het zo is, maar in hoeverre is het ook zo. Natuurlijk als een product niet verkoopt dan wordt het uit de markt gehaald. Maar in hoeverre is de mens geconditioneerd? Conditionering is (mijn inziens) verantwoordelijk voor 75% van gedrag. Als marketing niet zou werken zou er niet zo veel geld aan besteed worden. Bovendien is de werking van marketing, en conditionering van de mensen, onderkend in psychologie. Of je het nou wil of niet, alles wat je hoort ziet ruikt, of anderzijds waarneemt, heeft een effect op jou. Voor een deel kan je dit tegen gaan door bewust te zijn van deze invloeden. Matrealistisch denken wordt ons met de paplepel ingegoten. Als je heel droog kijkt naar je eigen besteding gedrag, zie je dat zelf ook koop vee bent. Tenminste, ik wel. Ik ben heel bewust van de marketing om me heen, en betrap mezelf er keer op keer op, dat het mijn gedrag beïnvloed. Persoonlijk ben ik dus ook voor veel strengere richtlijnen voor marketing. Dingen als de hiergenoemde NAG factor zouden van mij wettelijk verboden mogen worden.
.
Een ander probleem is inderdaad, dat wij zo geconditioneerd worden om alleen met onszelf bezig te zijn, dat we veel dingen niet zien, of willen zien. Zal nog is een voorbeeld van de Matrix aanhalen. Het verhaal van Cypher in de Matrix 1, is een prachtig voorbeeld van hoe de menselijke geest werkt. Cypher koos voor een illusie (de matrix). Omdat die illusie gelukkig was. Tegenover een ongelukkige en nare realiteit. Dit is de keuze die je elke dag in het leven tegenkomt, wil ik alle nare dingen in de wereld weten, of kies ik voor onwetendheid, maar ben ik wel een stuk gelukkiger. De meeste mensen kiezen nou eenmaal voor de gelukkige illusie. Dit is vaak ook waar cognitieve dissonantie om de hoek komt kijken. Want mensen willen niet in illusie leven, maar realiteit is te naar. Dus is de enige optie jezelf voor houden dat jouw illusie de realiteit is. Aanwijzingen die aangeven dat het een illusie is, worden dan genegeerd. Dit is waarom mensen accepteren dat er honger is in Afrika, maar niet dat het door onze eigen westerse handels boycots komt. De moslims zijn het “kwaad”, maar dat een westerse regering “kwaad” doet willen we niet weten.

 | 27/06  |  03:07 PM

@James:
Dar er altijd corrutie kan zijn is geen argument om er dan maar niets aan te doen. Ook in een ‘perfecte’ wereld niet.
.
Je kunt het als een toeval zien dat je op deze wereld bent geboren. En toevallig ook nog in een ‘goed’ werelddeel. (Je zou maar als Ethiopier in een door droogte geteisterd gebied, of als Palestijn in de Gaza strook zijn geboren. Andere voorbeelden zijn er ook nog voldoende).
Maar feit is wel dat je er eenmaal bent. Dit maakt jou deel van deze wereld met al zijn ellende.
.
Het toeval dat ons in je goede wieg heeft gebracht met al zijn voordelen en relatieve vrijheden brengt in mijn optiek de morele verplichting met zicht mee je in te zetten voor de ‘anderen’ in de ‘verkeerde’ wieg.
.
Wij zijn persoonlijk direct niet verantwoordelijk voor deze ellende en onrecht, maar indirect welzeker. Omdat wij dit systeem die deze ellende toestaat in stand houden en onderdeel ervan vormen. Wat een ieder kan doen om een verandering in het systeem teweeg te brengen verschilt per persoon. Toch lijkt me het minste dat je kunt doen is jezelf informeren en constructief bijdragen aan het debat en als je een onrecht of een ‘flaw’ in het systeem ziet je hiertegen uitspreken. Dat is wat de meesten van ons hier doen.
.
Het alles voor lief nemen omdat jezelf in relatiefe welvaart en vrijheid leeft is m.i. de oorzaak van het verlies van beide. Het verlies van onze vrijheid in nu al aan de gang. Als je je vrijheid eenmaal verloren betekend welvaart ook niets.
.
Je moet het alleen wel ‘willen’ zien. Zoals Profeet al aangeeft, het is dan cognitieve dissonantie wat om de hoek komt kijken (of zo je wilt, je ogen komt sluiten).

 | 27/06  |  03:50 PM

GB ziet het goed. Neocon’s zijn niks meer of minder dan Troskisten.
Pure communisten dus. Helaas is de hele wereld op dat pad, aangezien Nazisme, communisme en socialisme allemaal loten aan dezelfde boom zijn.
Bush en Maorijnissen delen in feite dezelfde roots.

Kiwi  | 27/06  |  04:42 PM

“Bush en Maorijnissen delen in feite dezelfde roots”
.
Is dat echt zo, bah ik stem niet op de SP smile.
Maar even serieus, zijn het dezelfde roots, of hebben ze veel overeenkomsten omdat ze allebei liberalisme als bedrijgend zien, en het willen indammen? Zoals ook moslim fundamentalisme uit deze gedachte ontstaan is.

 | 27/06  |  05:46 PM

Ik neig naar dat laatste.

Patman  | 27/06  |  06:02 PM

Helemaal eens met VII smile goed stuk!
@James, het voelt een beetje aan alsof je de handdoek min of meer in de ring gegooid hebt, klopt dat? Waak daarvoor alsjeblieft, want als mensen die wel weten en snappen hoe ‘t zit, zich machteloos gaan voelen (tuurlijk heb je dan zo nu en dan je slechte periodes, ik dus ook, heb ik ook al een keer aangegegeven) en ook maar bij de pakken gaan neerzitten, worden de kansen op verandering alleen maar kleiner.(en zoals VII al schreef, het feit dat er altijd wel corruptie zal blijven, is geen argument om er dan maar niks aan te doen, ik hoor dit argument zeer vaak, “jamaar er zal altijd wel dit of dat, zus of zo, DUS heeft ‘t geen zin")
We moeten kracht putten uit onze boosheid en verontwaardiging, en dit omzetten in iets constructiefs. In en met mijn leven heb ik niks beters te doen, ben ik achter gekomen.
En wat betreft liever in een gelukkige illusie leven dan een nare realiteit: dit is slechts tijdelijk, een fase waar we doorheen moeten, en waar we nu eenmaal in beland zijn. Wanneer we blijven streven naar het ontmaskeren en boven water halen van de waarheid, en naar leven in waarheid, zullen we (de generaties na ons) uiteindelijk ook in staat zijn om te leven in een gelukkige realiteit, en zal de illusie slechts nog onprettig zijn om in te leven.

 | 27/06  |  06:55 PM

@ Sandman, de handdoek gooi ik nietin de ring hoor, ben er pas sindskort achter hoe alles een beetje in elkaar steekt. Weet simpelweg niet echt wat ik er nou mee moet. Zoals ik al zei ik voel me er niet verantwoordelijk voor. Daarnaast denk ik ook niet dat de overheid er bewust aan meewerkt (misschien een persoom als die minister van buitenlandse zaken, maar ik zie Balkenende nou niet bepaald met opzet het systeem naar de klote helpen). Misschien dat ik later wat actiever zal worden hierin maar voorlopig zie ik het niet als een verplichting. Alleen 9/11 probeer ik mensen iig bewust van te maken, omdat dit echt een duidelijk punt is dat er iets mis is met vooral de Amerikaanse overheid en de media.

 | 28/06  |  12:35 AM

Een expert zei ooit eens:"de meest ideale geheime dienst is een combinatie van de Israelische, Amerikaanse en Nederlandse geheime dienst. Israel vanwege de vrijheid die de dienst heeft. Amerika vanwege de financiele middelen die zij heeft en Nederland omdat iedere Nederlander denkt dat het allemaal wel mee valt.”

Beatrix is een van de kopstukken van de Bilderberggroep. Net als haar vader. De Hoop Scheaffer is baas van de Navo. Wouter Bos en Frits Bolkenstein komen uit hetzelfde Bilderbergnest.  Maxime Verhagen is minimaal twee keer op een Bilderberg meeting geweest.

De president van de Nederlandse bank is hoofd van het internationale clearingshouse. Een organisatie die uiteindelijk al het geld in de wereld kan volgen.

Bijna nergens wordt zoveel afgeluisterd als in Nederland. Vraag in een bibliotheek eens om Mein Kampf. Vele beroemde wapenhandelaars komen uit Nederland. Schandalen mbt kinderhandel zijn vaak Nederlanders (hele bekende) bij betrokken. En zelden of nooit iemand opgepakt!!!! Volg de vele huiszoekingen in US, UK en Australie en het gebrek daaraan in Nederland en Belgie.

In Nederland valt het dus niet mee! Sterker nog! Ons landje is een van de leidende NWO organisaties. Shell, Unilever, Koninklijke olie, het koningshuis, de banden met de Nazi’s, de mafia en de vrijmetselaars.

Follow the money. Het rode gedeelte zou weleens een andere organisatie kunnen zijn, dan we allemaal denken.

Follow the money…

datishet  | 28/06  |  12:38 AM

@ datishet | 28/06 | 12:38 AM

Eens met je betoog. Nederlanders zijn enorm naïef
Verklaart ook de slaafse houding jegens de VS,en de betrokkenheid van de Ned. geheime dienst bij de moord op Fortuyn, etc.

 | 28/06  |  09:08 AM

“Sterker nog! Ons landje is een van de leidende NWO organisaties”
Ja dat is ook duidelijk te merken in het hele 9/11 verhaal. Waar de meeste Europese landen al een tijdje berichten over de verdachte omstandigheden in de US, en politici zich uitspreken tegen de oorlogen van Amerika, is het in Nederland verdacht stil. Ons koningshuis is eens stuk machtiger dan wij in Nederland denken.

 | 28/06  |  12:13 PM

@ Profeet

Mee eens!!

 | 28/06  |  12:26 PM

Het wordt weer eens tijd om de wet van Jante te overtreden!

De Wet van Jante:
‘Je bent helemaal niets waard, in wat jij denkt of vindt is helemaal niemand geïnteresseerd, het beste is te kiezen voor een middelmatig en anoniem leven’.

De Tegenwet van Jante
Middelmatigheid kan comfortabel zijn, tot op een dag de ramp onafwendbaar is, en de mensen zich vervolgens afvragen: iedereen zag aankomen dat dit te gebeuren stond, hoe komt het dat niemand iets heeft gezegd? Heel eenvoudig: niemand zei iets omdat de anderen ook niets zeiden. Om dit in de toekomst te voorkomen volgt nu de Tegenwet van Jante:

‘Je bent veel meer waard dan je denkt. Je werk en je aanwezigheid hier op deze aarde zijn belangrijk, al geloof je zelf van niet. Natuurlijk zul je, als je wel positief over jezelf denkt, veel problemen kunnen krijgen, omdat je de Wet van Jante overtreedt - maar laat je daardoor niet intimideren, ga door met leven zonder vrees, uiteindelijk zul je overwinnen’.

 | 30/06  |  09:41 AM

Leuk, zo´n pyramide! Maar jullie vergeten dat dei “burgers en onderdanen” WERKEN voor de regeringen, banken en andere bedrijven.
En vaak ook hoge posities bekleden. En dus invloed uitoefenen.
Zelfde geldt voor de consument die koopt wat hij leuk vindt. En dus ook invloed uitoefent op corporaties.

Ergo: dat plaatje klopt van geen kant.

 | 30/06  |  11:01 AM

ach, een piramide is ook maar een geloofssysteem.
We zijn gewend te denken in/met geloofssystemen en daarmee creeren we ze, of houden we ze in stand.
We zijn allemaal het centrum van onze eigen schepping, dus, zoals ik al eerder zei, sta in je eigen kracht en laat je geen slachtoffer worden van een door anderen of jezelf bedacht ‘geloofssysteem’!

 | 30/06  |  11:17 AM

Een reactie met een hoog ‘what the bleep’ gehalte… wink

iqnull (Patman)  | 30/06  |  11:32 AM

ah, ook gezien die film..
what the ‘bleep’ do they know in Den Haag?

 | 30/06  |  11:50 AM

@shaumbra62
“sta in je eigen kracht en laat je geen slachtoffer worden van een door anderen of jezelf bedacht ‘geloofssysteem’!”
.
Denk dat ik wel snap wat je bedoelt, de nadruk moet liggen op slachtoffer. Volgens mij kan je niet zonder een geloofssysteem. In de ruime zin van het woord. wiskunde, economie, religie, democratie. Het zijn allemaal geloofs systemen. Zonder een geloof systeem, heeft niks een betekenis en niks een waarde. Dus om in je eigen kracht te staan zal je op ze minst een eigen geloof systeem moeten hebben.

 | 30/06  |  03:47 PM

Toen ik nog jong was, fantaseerde ik vaak over rijk zijn. Ik bedacht hoeveel geld je moest hebben om stinkend rijk te zijn.

Maar toen kwam ik erachter dat geld macht is. En macht is in deze wereld vooral bommen gooien. Een sterke luchtmacht dus.

Nou, toen kwam ik erachter dat je wel héél wat centjes nodig had om een beetje luchtmacht erop na te houden. Toenertijd (jaren 80) kostte een nieuwe F-16 iets van 12-14 miljoen gulden. En dan had je alleen nog maar het vliegtuig, zonder personeel, brandstof en onderdelen.

En wat te denken van vliegbases met gepantserde hangars, early-warning radar om je toestellen op tijd de lucht in te sturen… Uiteindelijk praat je dan over miljarden!

Overigens ben ik van mening dat het systeem (vooral in de VS duidelijk) erop gericht is om de geldstroom naar boven te laten vloeien totdat een breekpunt bereikt wordt. Dan is de middenklasse bankroet, de staat idem dito en een opstand is onvermijdelijk. Dat is de tijd dat de elite de noodtoestand uitroept en dan is het politiestaat over en uit.

 | 02/07  |  07:16 AM

Audie, dat is ongeveer wat Marx beweerde dat er zou gebeuren! grin

 | 02/07  |  10:39 PM

Ik denk dat dit iets is dat moeilijk te onderzoeken is, omdat de mensen die aan de top staan van deze piramide er niet bewust van zijn waar ze me bezig zijn en er ook nog heilig in geloven (Bush denkt bv dat hij degene is die de christenen door de eindtijd zal halen en bereid zich daar nu dus ook op voor).
Ik noem ze de mensen van de stof (ze zijn gevangen door de stof cq materie en laten zich daardoor leiden).
Maar doen dit onbewust, net als hitler indertijd.
Ze zijn gevangen in hun eigen illusie.
Hitler had zich verdiept in de occulte leer en dacht dat het arische ras een superras was maar wist niet dat daar de hele mensheid mee bedoelt werd, met de welbekende gevolgen van dien.
Iets waar madame blavatsky nog vaak op aangekeken wordt (maar kan zei het helpen dat een zieke geest haar lering verkeerd interpreteerd?).
Oké,nu komt de diepe shit.
Dit is al gaande sinds de vernietiging van onze laatste beschaving die wij nu kennnen als atlantis.
Sinds die tijd zijn er 2 groepen:
De heren van de stof en de heren van de witte broedersschap (wat niets met de huidskleur te maken heeft maar met wit alsin de kleur van het licht).
De ene groep trok zich daarna terug in de berg en woestijngebieden (de witte broederschap)en hield zich op de achtergrond bezig om de mensheid hun leringen van liefde en wijsheid door te geven en we zien ze dan in onze geschiedenis ook vaak op de achtergrond verschijnen (orde van melchizedek, sofia pista,en de geheime leringen van jezus die we nu leren kennen door bv het thomas evangelie).
Sinds 1875 begeven zij zich weer langzaam onder ons en hebben zij hun leringen op laten schrijven door madame blavatsky,helena roerich en alice ann bailey (onafhankelijk van elkaar en zonder van elkaar te weten) en zullen ze steeds meer op de voorgrond komen (mits wij dat willen want ze MOETEN met onze vrije wil werken, is dat niet zo dan weet je dus al genoeg).
De andere groep (de heren van de stof)zijn als sinds die tijd bezig ons gevangen te houden in hun stof (en het lukt ze tot nu toe), doormiddel van hun eigen regels, die we ook wel kennen als de regels van de duivel,verdeel en overheers.
Afgescheidenheid en onverschilligheid zijn hun grootste wapens en is dan ook het grootste probleem van de mensheid.
Voor hen zijn mensen als bush enkel gereedschap.
Zij blijven buiten schot en het maakt hen niet uit wie ze gebruiken, zolang wij maar gevangen blijven in hun stof ,zodat ze hun invloed over ons behouden.
De heren van de stof volgen de lijn van involutie (evolutie in reverse).
De heren van de witte broedersschap de lijn van evolutie.
Deze verhoudingen worden nu in deze tijd steeds transparanter en langzaam komen we op het punt dat we zullen moeten kiezen wat voor toekomst we willen.....maar wederom, die keuze ligt bij ons.
Gaan we weer met zn alle toekijken zoals in 1932 of leren we nu onze kracht kennen en zal het ons nu wel lukken om onze krachten te bundelen om de onwetende (bush bv) er nu wel van overtuigt te krijgen dat het zo weleens heel erg verkeerd af kon lopen (bono en bob geldof zijn ons al voorgegaan en boden ons die gelegenheid).
Laat je horen, steun initiatieven als http://www.one.org, maak een website waarmee je mensen bewustmaakt (zie deze website bv;-)
Ik vind het wel jammer dat de mens altijd meer geneigd is naar de negatieve groep en zich daar veel op richt.
Maak ze bewust waar hun keuzes hun uiteindelijk zal doen belanden en dat ze daarmee velen met zich meetrekken en ligt mensen daarover in, zodat we een gezamelijk (vreedzaam) een front kunnen vormen (zoals tijdens de G8 indertijd met live 8) maw, LAAT JE HOREN!!
Wie wat of waar de heren van de witte broedersschap zijn vind ik nogal noeilijk om daarop in te gaan maar de info waar ik me het meeste in kan vinden is die van http://www.sharenl.org.
omdat je niets moet (vrije wil) en er geen sprake is van een nieuwe religie of een leraar die je moet volgen (ze verwijzen je altijd terug op jezelf), maar juist alle religie’s verenigt en respecteerd (helaas is er in het verleden alleen zoveel verdraaid met de welbekende gevolgen van dien).
Misschien vind je het wel niets en dat is oké (er zijn meerdere wegen die naar rome leiden;-).
Pfff,kheb weer stroop aan mn klauwen want ik blijf maar typen, maar dit is dus mijn mening over dit onderwerp.

Mvg,Lanoe

lanoe  | 28/10  |  11:46 AM