Dobermann - 04 september 2006 10:30 PM
Waarom zijn dat helden? Omdat ze het land ontvluchten waar geen welvaart is? Ben je een held als je vlucht? Of ben je een held als je in een gammele boot de zee opgaat? Als ik op mijn fietsje de binnenstad doorcross naar de Blokker staat daar ook niemand ‘hulde’ te roepen.
Je bent een held als je de welvaart naar je land toetrekt. Als mijn buurman directeur van een bank is en ik straatveger, ben ik dan een held als ik in zijn huis ga zitten? (Nee deco, niet om zijn jongste dochter te bonken)
Jan Pieterszoon Coen hield een standbeeld over aan zn economische vlucht naar Indie. Het is wel makkelijk redeneren dat je zelf wat van je land moet maken vanuit je luie computerstoel Doob.
Ik ontzeg niemand het recht om zn land voor een ander te willen ruilen. Je kiest toch zelf niet voor het land waar je geboren werd? Als dat land je dan vervolgens ook nog aan alle kanten belemmert, welk recht heeft dat land dan op jou inzet en loyaliteit?
In de jaren vijftig vertrokken de Nederlanders massaal naar t buitenland, vaak nog met subsidie ook. Nu trekken nederlandse boeren naar oost europa. En slimme nederlandse koppen vertrekken naar de VS. Niemand die hen verwijt dat ze NL laten zitten. Iedereen vol begrip dat ze zich ten volle willen ontplooien. Ik zou niet weten waarom er voor een inwoner van een derdewereld land ineens verwacht wordt dat ie wel blijft.