Ik gaf mn eigen mening nog niet. Dus hier, voor wat ie waard is, Petra in de bocht.
Terugschoppen omdat t economische vluchtelingen zijn?
Geloof ik niet in.
Oorlogsvluchtelingen opvangen in Nederland? Lijkt me heftig traumatisch als je je dorp uitgeschoten bent, en dan vervolgens ergens in Drenthe gedumpt te worden.
Ook moet je je als Nederland wat voor een soort mensen je eigenlijk binnen wilt halen. Getraumatiseerde voormalig kindsoldaten (ach gut zielig) of stoere sterke kerels die niet weten wat ADV is.
De oplossing?
Een oorlogsvluchteling heeft baat bij een goede en veilige opvang. Er is geen enkele reden om dat niet in de regio zelf te doen. En de hoofdreden is niet eens financieel, ook al zal opvang daar voor een fractie van de prijs kunnen dan in ons uberkostbare land. Met hetzelfde geld vang je 10 keer zoveel vluchtelingen adequaat op. Vluchtelingen willen weer naar huis, die willen niet in Nederland zijn.
Mensen die in Nederland willen wonen en werken om economische motieven, dat is tenslotte de drijfveer voor zo een beetje alle migratie door de eeuwen heen, zijn meer dan welkom. Als wij ze gebruiken kunnen. Beweer niet dat we geen arbeidskrachten nodig hebben, dat hebben we wel.
Ben je jong, gezond, slim, werklustig? Meld je bij een Nederlandse ambassade. Kom op sollicitatie-gesprek. Bespreek je mogelijkheden met immigratie-ambtenaren. En als we tot overeenstemming kunnen komen ben je meer dan welkom.
Graag zelfs.