Terwijl vrijwel iedereen op welke manier dan ook het EK volgt, moet ik even denken aan mijn tijd in de 2e klas. De tijd waarin iedereen die een beetje anders was flink gepest werd. Jochies als Snake werden bespuugd omdat ze een kaal hoofd hadden en op hun 13e al onder de tattoo’s zaten. Mensen in een rolstoel kwamen na de les Duits erachter dat hun banden leeg waren… Tja, dat was me een tijd.
In dat nostalgische tijdsbestek viel me een jongen genaamd Bernhard erg op. Hij was vrij lang en gezet, meestal een rood hoofd en gedroeg zich een beetje schuw. Een gymnasiast. Tijdens de grote pauze was er altijd wel iemand die hem belachelijk maakte omdat hij een leren tas had en werd onze Bernyboy elke dag door mensen die hij met geen mogelijkheid kon kennen begroet met zijn voornaam.
Het gepest viel met de jaren steeds minder op, maar je zag hem wel altijd alleen door de gangen slenteren. Na mijn diploma gehaald te hebben viel hij me natuurlijk niet meer op. Tót ik hem vandaag weer zag lopen in de AH, datzelfde loopje, datzelfde schuwe gedrag. In zijn handen geen leren schooltas, maar 2 halve liter blikken Atlas Bier (12,5%). “Op Bernhard!”, dacht ik vanmiddag terwijl er 2 blikken Atlas uit het schap verdwenen.