In het kamp van GroenLinks is met afschuw gereageerd op een gemanipuleerde foto van een naaktmodel met het hoofd van Femke Halsema erop geplakt. De foto werd via e-mail verspreid door Hans Smolders, kandidaat-Tweede-Kamerlid voor EénNL.
De e-mail toont Halsema in fotomontage naakt in een weiland. ’Laat de natuur zijn gang gaan’, staat erboven. Hans Smolders, vooral bekend als oud-chauffeur van Pim Fortuyn, stuurde de afbeelding naar diverse adressen, vergezeld van een smiley en de ’groetjes van Hans’.
Schandelijk, reageert G. Mevis, GroenLinks-wethouder in Tilburg, waar Smolders sinds maart van dit jaar met vijf zetels is vertegenwoordigd in de gemeenteraad. Mevis kende de afbeelding niet en toont zich geschokt. „Wie zoiets op de computer binnenkrijgt, drukt op de deleteknop en gaat over tot de orde van de dag. Zo niet Hans Smolders. Het toont zijn lage niveau. Zeer zorgelijk als zo’n type meer invloed en macht zou krijgen in het land. Daar moet je toch niet aan denken.”
T. van der Lee, woordvoerder van Halsema, aarzelt met het geven van een reactie. Het zou mensen maar stimuleren om op internet naar de fotomontage op zoek te gaan.
„Uiteraard is dit een aanstaand Kamerlid onwaardig. Smolders moet zich diep schamen”, aldus van der Lee. Formele stappen, zo al mogelijk, liggen volgens hem niet voor de hand. „Dat zou te veel eer zijn. Ik ben wel benieuwd hoe EénNL dit intern gaat oplossen.”
Smolders in 2002, kortstondig lid van de Tweede Kamer namens de LPF, liet zich op eigen verzoek niet hoger dan op plaats 19 op de kieslijst van EénNL zetten.
Naar zijn zeggen om zo op eigen kracht, met voorkeursstemmen, in de Tweede Kamer te komen. „Misschien helpt het hem. Ik denk het niet, maar het zou kunnen”, reageert lijsttrekker van EénNL, Marco Pastors, schouderophalend op de rel.
Pastors vindt het ’niet zo netjes’ van Smolders, maar is niet van plan hem tot de orde te roepen, laat staan van de kieslijst af te halen. De verontwaardiging bij GroenLinks noemt hij schijnheilig en selectief. „GroenLinks heeft boter op het hoofd. Toen over Pim Fortuyn borden met ’Stop de Hollandse Haider’ werden meegevoerd, was dat veel erger dan dit. Toen heb ik GroenLinks niet gehoord.”