Freek vindt u dom
Gepost: 21 februari 2008 08:19 AM   [ Negeer ]
VK Premium Member
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  3425
Geregistreerd  2004-06-16

Een nieuwe column van Nico Dijkshoorn

Freek de Jonge belde me net op. Of hij bij mij iets mocht komen voorlezen. Hij had vrijdagavond, omdat hij toch niks anders had te doen, nog even snel Ulysses van James Joyce om geschreven naar een Duitse rockopera.

Ik heb vriendelijk bedankt. Net als Marc Marie Huijbregts, die vrijdagavond geen zin had om met het orerend geweten van Nederland in de Wereld Draait Door aan tafel te zitten, sloeg ik een keertje over.
Ik vind dat Freek mij als publiek moet verdienen. Hij moet er iets voor doen. Als ik een met zijn armen zwaaiende gek een modern sprookje wil zien voorlezen, dan doe ik wel het raam open als de methadonbus voorbijrijdt.

Medelijden

Ach ja, Freek. Ik krijg inmiddels een beetje medelijden met hem. Je zal een half leven lang in de zelfgemaakte kleding van je vrouw moeten lopen. En je zult als zijn vrouw zijn maten moeten opnemen terwijl hij weer een geniale tekst in je oor staat te denderen. Je voelt bij Freek inmiddels dezelfde emotie als bij je ouders. Alweer dat verhaal over die ene keer dat die en die heel hard om ze moest lachen.

Soms staan ze opeens doodstil bij het aanrecht na te denken over vroeger, toen ze nog begrepen hoe je een ui moest snijden. Dat heb ik ook bij Freek. Je voelt medelijden. Je gunt hem zo enorm een heel klein beetje talent.

Shakespeare

Eigenlijk heeft iedereen in Nederland wel in de gaten dat het over is met Freek. Behalve Freek zelf. Razend was hij vrijdag dat hij zijn koddige vertaling van Shakespeare niet mocht komen voorlezen. Meteen schreef hij er een boos stukje over in het Parool.

Iemand die Freek een podium weigert is dom, begrijpt hem niet, is mentaal niet met hem meegegroeid en kan de tyfus krijgen. Zijn publiek krijgt ook regelmatig de wind van voren. Daarom staat Freek inmiddels voor half volle zalen te spelen en moet er wanhopig worden geadverteerd. Niemand wil hem meer zien. Waarom zou je gaan kijken naar een man die twijfelt aan je intelligentie?

Heldendaad

Ik vind het een heldendaad van de redactie bij De Wereld Draait Door. Eindelijk eens mensen die durven te zeggen: ‘blijf maar thuis Freek, we weten het nu wel, met je domme dominee-humor. Als we een preek uit de jaren vijftig willen horen gaan we wel naar een congres van de Christen Unie.’

Niet iedereen durft dat tegen Freek te zeggen. Meneer schuift nog steeds gezellig aan bij allerlei discussie programma’s om daar iedere keer dwars door gesprekken heen zijn eeuwenoude gelijk te blèren.

Gênant

Pauw en Witteman durfden onlangs geen nee te zeggen en dat leverde meteen een van de gênantste stukjes televisie van de afgelopen 25 jaar op. Freek nam plaats achter een spreekgestoelte en sprak, recht op de camera, onze minister president toe.

Alsof Leni Riefenstahl hem regisseerde. Hij sprak met de dictie van de alleswetende Grote Lijder die een plein vol volgelingen toespreekt. Helaas bestaan deze volgelingen alleen nog maar in het steeds legere hoofd van Freek.

Tenenkrommend

Het was een tenenkrommend slecht praatje, met belegen beeldspraak, geforceerde leukigheid en manische volksmennerij. Freek zoals we hem inmiddels kennen. Ooit maakte hij met Bram Vermeulen vernieuwende voorstellingen, nu is Freek iemand die je met plaatsvervangende schaamte aanhoort.

En niemand zegt het hem. Cabaretiers blijven hem bewieroken, blijven hem prijzen. Freek is een beetje de Johan Heesters van het Nederlands theater aan het worden. Het lijkt allemaal nergens meer op, het is niet om aan te horen en toch doen we met zijn allen of we het prachtig vinden. Heeft die zingende concentratiekamptoerist ook weer eens een goede avond. Zo gaat het ook met Freek. Klappen uit mededogen.

Lege stoelen

Toch denk ik dat Freek het voelt. Het is allemaal net iets te wanhopig. Hij wil te graag. Hij staat op feestjes de laatste tijd iets te vaak alleen. Mensen beginnen hem na de voorstelling iets te veel complimenten te maken over het decor. Freek ziet de lege stoelen en legt dat vooralsnog uit als domheid van zijn publiek.

Ik ben benieuwd wanneer het inzicht komt. Als er vier kaartjes zijn verkocht of als alleen omroep Max hem nog uitnodigt om te komen praten over vroeger?

Signature 
Profiel

Gepost: 21 februari 2008 09:24 AM   [ Negeer ]   [ # 1 ]
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  18375
Geregistreerd  2005-08-16

freek is té links, altijd al geweest.

Signature 

Maar nu lucht ik slechts mijn gemoed.

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 10:26 AM   [ Negeer ]   [ # 2 ]
VK Premium Member
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1870
Geregistreerd  2005-05-08

Nico voor president!!!!

Signature 

Het gebeurd zeer dikwijls dat we iets niet zien omdat het te groot is.Multatuli(1820-1887)
Ik ben er nog niet, maar mijn leven is nu dankzij de Van Gemert therapie weer leefbaar

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 10:31 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]
VK Premium Member
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  3425
Geregistreerd  2004-06-16

Heerlijk stuk en zo waar.

Signature 
Profiel

Gepost: 21 februari 2008 02:20 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]
VK Premium Member
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  8109
Geregistreerd  2004-08-22

grotendeels eens,
echter de column van Freek in P&W;vond ik dan weer wel goed. JPB zei tenslotte dat kunstenaars zich meer met t publieke debat moesten bemoeien.
Het is niet meer dan logisch dat, als dan iemand die handschoen opneemt, die een podium krijgt. Of dat nou FdJ of Marco Borsato is verder irrelevant.
Wat Freek zei toen sneed wel hout
Maar, zn mooiste tijd is geweest, zo veel is wel duidelijk.

Signature 

Don’t give up
For fear of rejection
Stand your ground and voice an objection

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 05:02 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]
VK Premium Member
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1870
Geregistreerd  2005-05-08
Petra - 21 februari 2008 02:20 PM

grotendeels eens,
echter de column van Freek in P&W;vond ik dan weer wel goed. JPB zei tenslotte dat kunstenaars zich meer met t publieke debat moesten bemoeien.
Het is niet meer dan logisch dat, als dan iemand die handschoen opneemt, die een podium krijgt. Of dat nou FdJ of Marco Borsato is verder irrelevant.
Wat Freek zei toen sneed wel hout
Maar, zn mooiste tijd is geweest, zo veel is wel duidelijk.

Het vermogen om vaak grotendeels of geheel niet eens te zijn met een stelling danwel opmerking geplaatst in dit hok vind ik bewonderingswaardig.

Signature 

Het gebeurd zeer dikwijls dat we iets niet zien omdat het te groot is.Multatuli(1820-1887)
Ik ben er nog niet, maar mijn leven is nu dankzij de Van Gemert therapie weer leefbaar

Profiel

Gepost: 21 februari 2008 05:36 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]
VK Premium Member
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  2474
Geregistreerd  2006-02-03
kurdie - 21 februari 2008 05:02 PM

Het vermogen om vaak grotendeels of geheel niet eens te zijn met een stelling danwel opmerking geplaatst in dit hok vind ik bewonderingswaardig.

Dat is een deel van Petra’s identiteit: altijd zelfstandig voorkomen, als individu, met als resultaat dat zij zich vaak onderscheidt van/afzet tegen de groep…
Wel boeiend!

Signature 

Ik hoor, ik hoor, wat jij niet zegt…

Profiel