Hendrik-Jan de Tuinman Gepost: 30 september 2007 04:33 PM [ Melding ] [ Negeer ] [ # 75 ]
Fietsenhok Rookie
Totaal Aantal Posts 112
Geregistreerd 2007-01-31 pmees - 28 september 2007 01:34 AM
HJ de T, leg mij nou eens effe begrijpelijk uit wat GOD precies doet. wat het is dat jou wel in Hem doet geloven.
een simpel “ god maakt alleen maar heel” volstaat echt niet hoor. onderbouw je eens.
ik probeer je niet af te zijken en wil best wel een discussie met je aangaan hierover. kunnen we allebij iets van leren toch?
en een discussie wil niet zeggen dat je allebij een ander standpunt inneemt.
Pmees,
Allereerst wil ik je graag duidelijk maken dat dit stukje geen poging zal zijn om jou er van te doen overtuigen dat God wel bestaat. Dat is iets wat je zelf zult moeten ondervinden en daar heb je je hele leven voor. En zo niet, dan is dat lekker je eigen zaak en daar ga ik me niet tegenaan bemoeien. Maar… ik maak wel gebruik van mijn recht om je een ander geluid te laten horen dan het geluid dat je blijkbaar tot nu toe hebt gehoord en geloofd. Ik wil graag beginnen met een aantal opmerkingen.
1. Iedereen gelooft. Niet geloven in God is OOK een geloof. Net zomin als er een honderd procent sluitend wetenschappelijk bewijs is gevonden voor het bestaan van God is er al helemaal nog nooit bewijs gevonden voor het niet bestaan van God. Sterker nog: ik ken diverse verhalen van wetenschappers die vanuit hun atheïstische achtergrond wilden bewijzen dat God niet bestond maar na bestudering van de bijbel tot de conclusie kwamen dat als je gelooft dat Julius Caesar heeft bestaan of dat Plato historische werken heeft geschreven, dat je niet anders kunt dan concluderen dat God bestaat.
2. De bijbel is Gods Woord, is zijn brief aan de mensen om te vertellen dat hij van ze houdt en hoe hij denkt dat we zouden moeten leven. De bijbel is over een tijdspanne van ruim 3000 jaar geschreven door onder andere koningen, rechters, boeren en belastingambtenaren. Mensen van verschillende sociale statuur en uit totaal verchillende tijden. Toch zijn er geen innerlijke tegenstrijdigheden in de bijbel te vinden. Alle voorspellingen aangaande de komst van Jezus uit het oude testament zijn waar gebleken. Ook in de verschillende manuscripten die zijn gevonden zitten nagenoeg geen verschillen, als die er al zijn, dan zitten die in interpuncties. Als je de honderden manuscripten van de bijbel vergelijkt met de enkele tot tientallen manuscripten van de Griekse wijsgeren die op veel grotere wijze van elkaar verschillen, dan zie je al de “Goddelijke hand” in de totstandkoming van de bijbel.
3. Er is een groot verschil in het oude en het nieuwe testament. Het oude testament is er om ons de zonden te leren kennen en de gevolgen daarvan, het nieuwe testament is een nieuw verbond tussen God en de mensen via Jezus, waardoor we ALTIJD een mogelijkheid hebben om naar God te kunnen komen. In principe zijn de tien geboden ook niet meer van deze tijd, die zijn van het oude testament. Desalniettemin zijn ze nog steeds een goede leidraad voor je leven.
4. Het opgeven van zonden is geen beklemming, het is een bevrijding. Zie het als volgt: stoppen met roken lijkt in eerste instantie nogal beklemmend, maar binnen de kortste keren zie je de voordelen van niet meer gevangen zitten in je nicotine verslaving. Niet elke dag schone kleren aan moeten omdat je oude kleren naar rook ruiken, niet elke dag geld uit moeten geven aan rookwaar, niet bang zijn voor een lange vlucht in een vliegtuig omdat je niet kunt roken, enzovoort. Je bent vrijer zonder sigaretten dan met. Alleen voelt dat niet zo, de eerste tijd dat je daadwerkelijk stopt met roken.
5. Als er een sluitend wetenschappelijk bewijs zou zijn voor God, dan zouden we niet meer kunnen geloven. We zouden dan alleen kunnen weten.
Pmees, ik heb een aantal punten opgeworpen waar je wellicht wat mee kan. Ik kan wel een betoog schrijven van tien A4-tjes waarom ik denk dat God bestaat, maar daar schiet je niet zoveel mee op. Ik wil eventueel wel een keertje in de column corner schrijven hoe het is gekomen dat ik uiteindelijk naar de kerk ben gekomen en geloof in God.
Geef maar aan welke kant je op wilt, ik hoor het wel.
Signature
Wijsgeer 1: “Alles is relatief!”
1. geen discussie over mogelijk. het roepen dat god niet bestaat is een middel om mensen die daar wel in geloven te provoceren. ieder voor zich toch? men doet geen kwaad met het geloven in god.
2. in mijn optiek is de bijbel een opsomming van levenservaringen. uit elk verhaal kun je je eigen conclusies trekken. het feit dat dezelfde actie vaak/meestal dezelfde reactie geeft kun je omschrijven als de “goddelijke hand” maar ook als de “menselijke hand”.
dat het de goddelijke hand is zou je kunnen onderbouwen met: het stond immers al in de bijbel geschreven.
dat het de menselijke hand is zou je kunnen onderbouwen met: de mens heeft de bijbel geschreven.
3. de 10 geboden zijn toch nog steeds de basisprincipes van sociaal leven.
4. mee eens. maar wanneer is iets een zonde?
5. houdt het wel spannend toch?
zoals je ziet kan ik niks anders dan het met je eens zijn.
verder ben ik erg benieuwd naar je verhaal.